Vírus Covid – 19 zapríčinil svetovú pandémiu, ktorou žijeme už druhým rokom. Až teraz v čase zákazov a obmedzení mnohý podnikatelia zisťujú čo znamená sloboda podnikania. Prežiť môžu len najsilnejší, ktorí dostatočne predvídali. Naopak stroskotajú tí, ktorí možno robili svoju prácu srdcom, ale nevedeli sa rýchlo rozhodovať, nemali dostatok skúseností alebo dostatočnú finančnú rezervu. 

Súčasná situácia nám veľmi rýchlo ukázala, že ani naše štátne rezervy nevedia adekvátne reagovať a nie sú pripravené na túto situáciu hlavne z dlhodobého hľadiska. Počas prvej vlny pandémie podniky zavreli zo dňa na deň. Mnohé prevádzky boli nútené prosiť štát o pomoc, aby mohli aspoň udržať svojich zamestnancov. 

Po znovuotvorení sa gastro priemysel začal pripravovať na druhú vlnu. Bolo nutnú sa prispôsobiť, prísť s kreatívnymi riešeniami. Mnohých zachraňujú výdajné okienka. Nie je to ale niečo, čo vytvára zisk. Výdaj a rozvoz často krát ani nepokryje prevádzkové náklady. 

15. októbra 2020 na základe nariadení Úradu verejného zdravotníctva obmedzilo prevádzku viac ako 20 – tisíc slovenských reštaurácií. Opatrenia budú pre mnohé podniky likvidačné. Možnosť konzumácie jedla na terasách a výdaj baleného jedla je vzhľadom na ročné obdobie bezpredmetné. Najhoršie na celej situácii je, že nikto  nevie ako dlho potrvá. Práve preto sa mnohé podniky rozhodli dočasne prevádzky zatvoriť.

BOJ O PREŽITIE

Skôr ako pandémia zatvorila všetky prevádzky, platilo, že kávu, víno, pivo, zákusok, či teplé jedlo sme si mohli vychutnať na terase. Aj tam však platili prísne hygienické opatrenia. Našlo sa pár podnikov, ktoré s dopadom pandémie bojovali veľmi originálne a dopriali zákazníkovi možnosť uspokojiť svoju túžbu napríklad aj po spoločnej večeri alebo len krátkom posedení pri kávičke.

Stanové mestečko
  • v každom stane je samostatný ohrievač, čašník sa venuje iba vám
  • po odchode je priestor dôkladne vydezinfikovaný
Drive in
  • zákazník si telefonicky objedná 
  • čašníčka prinesie objednávku s účtom priamo do auta
Donáška 
  • mnohé podniky vyvinuli špeciálne produkty, aby si v konkurencii udržali svojho zákazníka, napríklad nutrične vyvážené menu na každý deň

POMOC PRE GASTRO

Ako reakcia na opatrenia a obmedzenia v súvislosti so šíriacim sa koronavírusom vznikla iniciatíva Pomoc pre gastro. Je to dobrovoľné združenie ľudí pracujúcich v tejto oblasti.

V súčasnosti iniciatívu podporuje viac ako 600 prevádzok. Svojím programom sa snažia pomôcť malým a stredne veľkým gastro prevádzkam prežiť.

  1. Gastropoukazy do domácností a firiem – gastrtopoukazy by dokázali udržať klientelu a zabezpečiť reštaurácie príjem. Ide o pomoc zo strany štátu, kde by štát vedel poukazy distribuovať pomocou informačných systémov podpory stravovania.
  1. Vytvorenie Kompenzačného fondu – štát by nasmeroval tok finančnej pomoci podľa toho aké overiteľné straty prevádzky utrpeli.
  1. Zníženie DPH pre gastro sektor –  ide o štandardný nástroj pomoci vo všetkých krajinách EU určený na podporu a rozvoj podnikov a hotelov.
  1. Zníženie daňového a odvodového zaťaženia – predstavou je efektívny daňový systém, ktorý by podporoval ekonomickú aktivitu, investície a inovácie, pomáhal boju proti chudobe a posilňoval konkurencie schopnosť.
  1. Odpustenie nájomného počas obmedzenej prevádzky – týkalo by sa to prevádzok, ktoré majú zakázané vykonávať svoju činnosť na základe rozhodnutia Úradu verejného zdravotníctva.
  1. Zníženie poplatkov – napríklad zníženie nájomného za užívanie terasy na pozemku mesta či obce v čase obmedzenej prevádzky.
  1. Zavedenie KURZARBEIT – dohoda medzi zamestnávateľom, zamestnancom a štátom – skráti sa pracovná doba zamestnancom a na výplatu miezd prispieva po dobu obmedzenej prevádzky štát. Zamestnávateľ sa zaväzuje, že nikoho neprepustí. 
  1. Elektronizácia stravných lístkov – elektronizácia stravných príspevkov by zefektívnila ich použitie a znížila časové a finančné náklady. 

AKO SA ZMENIL GASTRO PRIEMYSEL

Nie len gastro ale aj potravinársky priemysel sa musel prispôsobiť novému spotrebiteľovi, ktorého vytvorila pandémia. Vedľajším účinkom všetkých opatrení a celej situácie je zákazník, ktorý dbá o svoje zdravie. Má tendenciu stravovať sa zdravšie, v jedálničku pribudlo ovocie aj zelenina. 

Mnohé reštaurácie tak museli zmeniť svoju stratégiu stravovania, vytvoriť nové produkty a preorientovať sa na podnikanie v oblasti doručovanie jedál.

Dopyt po slovenských potravinách

V súvislosťami s novými opatreniami, ľudia zostali viac obozretní. Boja sa o svoje zdravie. Sledujú odkiaľ sú potraviny a koľkými rukami prešli. Reštaurácie sa začínajú viac orientovať na domáci trh a lokálnych dodávateľov. 

Vzrástol dopyt po zdravej a vyváženej strave, ktorá posilňuje náš imunitný systém. Ľudia chcú chrániť svoje zdravie, preto mnohé reštaurácie menia svoju stratégiu a prechádzajú na vegetariánsky a vegánsky spôsob stravovania.

TRENDY POČAS PANDÉMIE

  1. Výdajné okienka 

Opatrenia spočiatku dovoľovali posedenie na terasách. Prípadov ochorenia na Covid – 19 však rýchlo pribúdalo a zakrátko bola zakázaná aj takáto forma stravovania. Reštaurácie môžu  stravu vydávať už len cez okienko a tak museli svoju prevádzku technicky prispôsobiť.

  1. Street food

Keďže opatrenia dovoľujú takzvaný okienkový predaj bez možnosti sedenia, výhodu majú street food prevádzky. Tie môžu totiž poskytnúť zákazníkovi gurmánsky zážitok a dodržať pri tom všetky hygienické opatrenia.

  1. Pizza

Reštaurácie, ktoré mali aj do prepuknutia pandémie pizzu zaradenú vo svojom jedálničku majú výhodu. Je to veľmi obľúbené jedlo v podstate navrhnuté na rozvoz, takže pri zatvorení reštaurácii to nebola prekážka pre zákazníka.

  1. Domáca kuchyňa

V domácnostiach sa začalo oveľa viac variť, čo zvýšilo dopyt po kvalitných potravinách, polotovaroch, kuchynskom náradí. Svoju cieľovú skupinu našli podniky, ktoré sa preorientovali na predpripravené jedlá, mrazené potraviny alebo polotovary.

  1. Plná mraznička

Ľudia začali nakupovať potraviny účelovo, s nákupným zoznamom. Robia si zásoby, aby nemuseli chodiť do potravín každý deň.

  1. Online nakupovanie

Rozmach online nákupov neobišiel ani gastro sektor. Zákazníci sa snažia čo najviac obmedziť kontakt s ľuďmi a preto privítali službu donášky potravín až domov.

NOVÉ PREVÁDZKY V BRATISLAVE

Koronakríza má devastačný ekonomický dopad na mnohé podniky. Sú však aj také, ktoré sa vedeli rýchlo prispôsobiť a využiť situáciu. Prišli na trh s novým konceptom, ktorý zaujal zákazníka bažiaceho po gastronomickom zážitku. Dá sa povedať, že pandémia prospela zdravému street foodu, ktorý je sám o sebe založený na okienkovom predaji.

Nové street food koncepty v Bratisleve:

Street food Poľná ulička

V krásnom prostredí medzi Medickou záhradou a Ondrejským cintorínom vznikol koncept Poľná ulička. Trvalý staromestský street food ponúka zákazníkom zdravé jedlá, donuty, kávu, či rôzne nápoje. V stánkoch je veľký výber lokálnej čerstvej zeleniny či kvetov. 

Streef food na Duláku

Táto lokalita je známa festivalom pouličného jedla a remeselného piva. Ľudia si môžu pochutiť na burgroch, ázijskej kuchyni, podpecníkoch, langošoch, donutoch či dobrom víne a pive.  

Tyršák

Tyršák je nová lokalita, ktorá má široké možnosti využitia. Prostredie pláže na petržalskej strane Dunaja bolo zaujímavé pre všetkých, ktorí si pre koronavírus nemohli dovoliť dovolenku. Street food v takomto prostredí je magnetom pre širokú verejnosť.