Vedeli ste, že aj potraviny a stravovanie podliehajú trendom?
Celosvetová pandémia, zatvorené reštaurácie, bary a obchody ovplyvnili samozrejme aj trendy v stravovaní . Keď si prečítate tento článok, dozviete sa aj čo nahradí minuloročné kváskovanie.
Keďže nikto nečakal, že sa pandémia presunie aj do roku 2021, niektoré trendy pokračujú z minulého roka – ľudia viac varia doma, majú home office takže musia jedlo riešiť viac.
Naše prognózy Vám ukážu čoho bude tento rok viac:
Rastlinné potraviny
Rastlinné produkty zostávajú trendom aj do roku 2021. Výskumy uvádzajú že až 28 percent ľudí uviedlo, že počas pandémie konzumovali viac potravín z rastlinných zdrojov. Viac ľudí bude koketovať s vegánstvom, keďže ponuka na trhu stále rastie. Očakáva sa viac inovácií v tomto smere, napríklad ryby z rastlín /zmes morských rias a strukovín/ a podobne. Samozrejme sa týmto trendom riadia aj známe reštaurácie rýchleho občervenia, či malé streetfoodové podniky.
Raňajky
Už dávno sa hovorí, že raňajky sú základ dňa.
Pretože všetci naďalej trávime viac času doma , mnohí z nás majú skutočne čas premýšľať o raňajkách a viac času na ich prípravu, prípadne preferujú brunch. Do popredia sa dostávajú pomaly pripravované výdatné raňajky podobné ako v reštaurácii – vajce Benedikt, avo toasty, obilninové kaše, variácie raňajkových sendvičov a podobne.
Pickles – nakladanie a kvasenie
Veľa ľudí počas pandémie začalo záhradkárčiť a postupne zbierajú úrodu svojho snaženia sa. Navyše zaváranie a fermentovanie sa stalo súčasťou zdravého jedálničku. Sociálne siete sa len hemžia receptami na kimchi a iné zdravé “pickles”.
Virtuálne kurzy varenia
Už Vás nebaví s kamarátmi iba Skype alebo Zoom, spoločenské hry doma máte obohrané a Netflix neponúka už nič extra? Zaujímavosťou by mohli byť pre Vás kurzy varenia. Reštaurácie sú dlhodobo zatvorené preto známi kuchári ponúkajú online kurzy varenia, kde sa môžete naučiť pripravovať Vaše obľúbené jedlá.
Sociálne médiá
O sile sociálnych médií v dnešnej dobe nikto nepochybuje. Sociálne médiá (najmä TikTok) nás ešte viac priblížia k našej potravinovej komunite.
Uvidíte reštaurácie, ktoré vytvárajú oveľa viac videí a informácie zo zákulisia. Je dôležité nadviazať spojenie s podnikom, jeho vlastníkmi a jeho tímom, najmä v týchto ťažkých časoch. Spotrebitelia chcú podporiť malé a miestne podniky, aby udržali svoje komunity nedotknuté, pretože tieto podniky sú najviac postihnuté počas odstávok a obmedzení COVID-19. Spoznávanie tvárí v zákulisí je nesmierne dôležité. Je to tiež fenomenálny marketingový nástroj pre podniky.
Na TikToku nájdete aj veľa nových receptov. Btw. vyskúšali ste už známe rýchle feta cestoviny? my áno a sú skvelé.
Konope a CBD
Ak sledujete politiku o CBD sa toho narozprávalo už veľa a dokonca aj v parlamente.
Konope je skvelá sójová alternatíva, vegánska alternatíva a alternatíva založená na rastlinách. Viac ľudí chce žiť vegánsky a udržateľne a konope je vhodné aj pri keto a paleo strave. Konope sa preto dostáva do popredia aj vo forme CBD, Superproteínu Hempeh až po konopné srdcia či semienka.
Domáce cestoviny
Počas pandémie v roku 2021 vzniklo na internete pár ošiaľov. V úvode článku sme Vám sľúbili čo nahradí kváskovanie. Najprv to bol banana bread, neskôr kváskovanie a tento rok to budú domáce cestoviny a ich výroba. Viacero spoločnosti začalo pretláčať tento trend a s ním súvisiaci aj nákup doplnkov na výrobu domácich cestovin. Vyskúšate to? My už svoj máme.
Recyklované pivo
Recyklácia sa dotkla značne aj potravinového priemyslu. Niektoré spoločnosti začali vyrábať recyklované pivo. Ide o pivo z recyklovanej alebo odpadovej vody, kde spoločnosti garantujú nezávadnosť pre organizmus. Aj známe “sixpacky” postupne nenájdete v plastových obaloch ale v kartónových.
COMPLEating
Tento pojem je spojením slov compete a eating a znamená spotrebovanie všetkého jedla. Ľudia sa snažia spotrebovať 100% jedla. Ide napríklad o šupky zo zeleniny alebo podobné veci, ktoré namiesto vyhodenia zmrazia a použijú na prípravu zeleninového vývaru.
Donáška a bezdotykové služby
Donáška jedál nadobudla za uplynulý rok riadny progress. Očakáva sa, že doručovacích služieb v gastronómii bude čoraz viac. Už tu nejde iba o donášku jedál z reštaurácií, rozmohla sa donáška potravín ako aj donáška alkoholu alebo miešaných nápojov od barmanov z obľúbených barov.
Preferovať sa stále viac bude bezdotykový a bezkontaktný spôsob doručovania a platby.
“Take and bake” produkty a krabičková strava
Pretože veľa ľudí pravdepodobne zostane väčšinu času doma, reštaurácie budú aj naďalej inovovať predajom súprav take-and-bake. Patria sem už aj veci, ako sú hotové pizze, chlieb, vákuovo balené kvalitné jedlá z reštaurácií, ktoré si viete doma ľahko dorobiť. Netýka sa to už iba lacných polotovarov – na niektorých svojich obľúbených miestach si môžete dokonca dať steaky a lahôdkové mäso. Ide o dokonalé spojenie medzi varením a donáškou.
Zelenú majú samozrejme aj krabičkové diéty a stravovanie hlavne pre tých, ktorí odmietajú stáť v kuchyni a objednajú si komplet stravu 5x za deň ušitú priamo pre seba.
Rýchle občerstvenie
Ako sme už spomenuli, pohodlné jedlo sa stalo kľúčovým prvkom pandémie, takže nie je prekvapením, že populárne podniky rýchleho občerstvenia zaznamenali obrovské množstvá dopytov na vyzdvihnutie. To dáva úplný zmysel, pretože sú cenovo dostupné, prístupné a pohodlné.
Ekologické balenie
To sa môže javiť ako obzvlášť nepravdepodobné vzhľadom na všetky jednorazové obaly, ktoré sme videli uprostred pandémie, ale práve preto očakávame, že v roku 2021 sa dočkáme ekologickejších obalov. Dôležitým krokom je zákaz plastových slamiek, ktoré nahradili tie papierové, bambusové, cestovinové alebo kovové.
Výživa a imunita na prvom mieste
Zvýšený záujem o informácie o výživovej hodnote. Pandémia iba stupňovala záujem spotrebiteľov o funkčné potraviny a zameranie sa na osobitné výživové výhody potravín a nápojov ako aj rôzne doplnky stravy.
Do popredia sa dostanú výrobky, ktoré podporujú imunitný systém – to sú výrobky obsahujúce zinok, selén, vitamín C a D, kurkumu, zázvor či echinaceu.
Nákup lokálnych potravín
Pandémia zatvorila časť obchodov a donútila nepriamo ľudí nakupovať lokálne. Mnohým sa to zapáčilo a necestujú zbytočne do nákupných centier alebo supermarketov. Týmto sposobom sa podporí aj domáce hospodárstvo aj lokálnych predajcovia a životné prostredie.
Veríme, že niektoré trendy – hlavne tie ekologické a uľahčujúce život – tu s nami ostanú aj tie ďalšie roky. Čas a doba sa mení, nechajme sa prekvapiť, čo nové nám prinesie.